-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48618 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در سورة مباركه علق بيشتر واژة علق را به معناي خون بشر دانستهاند، در حالي كه تحقيقات علمي دانشمندان نشان داده كه هيچ موجودي از خون انسان نميتواند به وجود بيايد، ميخواستم بدانم معني دقيق علق چيست؟

علق به معناي خون بشر نيست، بلكه در لغت به معناي چنگ زدن، چسبيدن و وابستگي به چيزي است، به همين جهت در لغت عرب به زالو نيز علق گفته شده است.(ر.ك: التحقيق في كلمات القرآن الكريم، حسن المصطفوي، ج 8، ص 202 ـ 205، وزارة الثقافة و الارشاد الاسلامي / مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهاني، واژه علق.)

در قرآن كريم واژة علق و علقه اشاره به يكي از مراحل آفرينش انسان است، چنان كه خداوند ميفرمايد: فَاِنّا خَلَقنـَكُم مِن تُرابٍ ثُمَّ مِن نُطفَةٍ ثُمَّ مِن عَلَقَةٍ ثُمَّ مِن مُضغَةٍ; (حج، 5) ما شما را از خاك، سپس از نطفه، و بعد از خون بسته شده، سپس از مضغه ]چيزي شبيه گوشت جويده شده[ آفريديم.

انسان در اولين مرحله ابتدا خاك است، اين خاك تبديل به مواد غذايي، و از آن نطفه تشكيل ميشود، كه در مرد اسپر، و در زن اوول نام دارد، در مرحلة بعد، اسپر و اوول با يكديگر در رحم زن تركيب، و شروع به رشد كردن ميكنند، سپس به شكل يك قطعه خون بسته در ميآيند كه قرآن از آن تعبير به علقه (حج، 5) و علق (علق، 2) نموده است كه در فارسي به آويزك نيز ترجمه شده است.(ر.ك: ترجمة قرآن، بهأالدين خرمشاهي.) سپس كم كم سلولهاي آن بيشتر رشد ميكنند و به صورت قطعه گوشتي در ميآيد كه هنوز اعضاي مختلف بدن در آن مشخص نيست، و به آن مضغه (گوشت جويده شده) ميگويند. بعد از اين مرحله رشدش بيشتر ميشود و به صورت طفل در ميآيد.

از آنجا كه نطفه، بعد از گذراندن دوران نخستين در عالم جنين، به شكل قطعه خون بستة چسبندهاي در ميآيد، خداوند متعال مبدأ آفرينش انسان را در آية دوم سورة علق همين موجود ناچيز ميشمرد تا قدرت نمايي عظيم او روشن شود كه از موجودي بيارزش، مخلوقي پرارزش آفريده است.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 27، ص 156، انتشارات دارالكتب الاسلامية / الميزان، علامه طباطبايي، ج 20، ص 323 ـ 324، منشورات جماعة المدرسين.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.